Drugi akumulator w samochodzie – hebel, przekaźnik czy też ładowarka DC/DC?

Po co?

By móc zainstalować w samochodzie akumulator hotelowy, który zazwyczaj odmienną od rozruchowego specyfikację, przeznaczoną na szybki proces ładowania oraz powolnego rozładowywania niskimi prądami przez ładowarki, oświetlenie, webasto czy też inwerter lub lodówkę.


Co musisz sprawdzić przed zakupem?
  1. Jaki rodzaj alternatora masz zainstalowany w samochodzie
    • Klasyczny alternator napięcie ładowania – 14.4V
    • “Inteligentny” alternator. Posiada zmienne napięcie ładowania – od 12.2V do 15V, w zależności od parametrów odczytanych przez komputer, montowany w nowszych samochodach.
  2. rodzaj akumulatora który chcesz użyć jako hotelowy
    • “klasyczne” – napięcie 14.4V
    • AGM – napięcie 14.6-14.8V
    • Gel – napięcie 14.1-14.4V
    • LifePO4
  3. Wybrać sposób separacji akumulatora, jest to zależne od dwóch powyższych pozycji
    • hebel
    • solenoid, inteligentny przekaźnik
    • ładowarka dc/dc
Kiedy zastosować poszczególne rozwiązania separacji.
Hebel.

Najtańsze i najprostsze rozwiązanie, od lat sprawdzone w terenie. Moim zdaniem uciążliwe rozwiązanie, trzeba o nim pamiętać, zwiększa ryzyko rozładowania akumulatora rozruchowego. Dodatkowo nie posiada zabezpieczenia przed uszkodzeniem drugiego akumulatora w przypadku gdy jeden ulegnie awarii a sam hebel zostanie pozostawiony włączony.

Plusy:

  • niski koszt zakupu, do 50pln
  • prostota obsługi

minusy:

  • trzeba o nim pamiętać, załączyć na czas jazdy, rozłączyć na czas postoju
  • w przypadku gdy padnie jeden z akumulatorów można łatwo uszkodzić kolejny.
  • nie polecam z inteligentnym alternatorem, mogą być niedoładowywane lub komputer samochodu wskazywać błędy.
  • krótsza żywotność AGM
Solenoid, inteligentny przekaźnik typu CYRIX-CT

Załącza się automatycznie gdy wykryje napięcie powyżej 12.8V i rozłącza gdy napięcie spadnie. Dodatkowo można awaryjnie spiąć akumulatory tak jak w przypadku hebla. 

W przypadku gdy jest podpięty do solara, po wykryciu 12.8V+ ładowane są obydwa akumulatory, co czasem bywa niewskazane, w szczególności gdy zależy na szybkim naładowaniu akumulatora hotelowego. 

Gdy akumulator hotelowy będzie mocno rozładowany, lub ulegnie uszkodzeniu, a napięcie podawane przez solar załączy separator, dojdzie do zbalansowania obydwu akumulatorów. Można temu zapobiec instalując przełącznik na masie podpiętej do złącza 86 lub zamiast przełącznika sterować masą poprzez BMV 712 i odpowiednie jego ustawienie.

plusy:

  • w miarę niski koszt zakupu, solenoid  lub cyrix-ct -150pln, 
  • działają automatycznie

minusy:

  • średnio się sprawdzi się z inteligentnym alternatorem, ponieważ załącza je napięcie od 12.8V w górę.
  • krótsza żywotność AGM
Ładowarka DC/DC

Zapewniają optymalne ładowanie akumulatora hotelowego bez względu na jego technologię, moim zdaniem są obligatoryjne w przypadku inteligentnych alternatorów lub gdy zależy nam na optymalnym ładowaniu i żywotności akumulatora. Konieczne z LifePO4

plusy:

  • bezobsługowa
  • konfigurowalna, można wybrać rodzaj akumulatora – gel, agm, lifepo4 i optymalnie je ładować

minusy:

  • cena, od około 800pln w górę.


Gotowe systemy.

Oczywiście istnieją, od prostego T-Max, z wyświetlaczem naładowania i solenoidem, poprzez C-TEK D250S DUAL z ładowarką  MPPT, obsługujący akumulatory nowszych generacji, aż po rozwiązania typu REDARC.

T-maxx
solenoid, wskaźnik napięcia, kabelki – 690,-pln

Britpart Dual Battery Management System
Przekaźnik VSR, wskaźnik napięcia (voltomierz), kabelki  ~250GBP

IBS Dual Battery System
Przekaźnik VSR, wskaźnik napięcia (voltomierz), kabelki 1700-2000zł

CTEK 20A OFF ROAD GRID
Ładowarka, rozbudowany wskaźnik, regulator MPPT – 1890,pln

REDARC BCDC1225D.
ładowarka DC/DC, regulator MPPT w jednym – 2500,- pln


Jak to zrobiłem u siebie.

Posiadam Defendera z klasycznym alternatorem oraz dwa akumulatory YUASA EFB-36 100Ah. Po godzinach spędzonych w sieci na czytaniu opinii, zgłębianiu dokumentacji, etc., z kilku powodów zdecydowałem się na rozwiązania Victron’a

modułowość systemu – nie musiałem wszystkiego kupować od razu, tylko dodawać elementy wraz zapotrzebowaniem. Jednocześnie, gdy pojawią się nowe technologie nie będę musiał wymieniać wszystkich elementów.
renoma i bezpieczeństwo – po przygodzie z aliexpressowymi produktami drugi raz bym nie zaryzykował pożaru samochodu.

  • Etap pierwszy, rok 2018 to dwa różne akumulatory, Centra 100Ah i Topla 75Ah + Cyrix CT
  • Etap drugi, rok 2019, to dołożenie regulatora MPPT Victron 75/15 oraz panelu 105W.
  • Etap trzeci, rok 2020-2021, wymiana akumulatorów na YUASA 36EFB oraz dołożenie Victron BVM-712.
  • Jak widać całość wydatków była rozłożona w czasie, jest to otwarty system, który łatwo w przyszłości będzie można zmodernizować.
  • Całkowity koszt – 1349,89zł: – to ceny sprzed paru lat, ale nawet dzisiaj wystarczy poszukać w sieci a nie portalach aukcyjnych i można trafić na dobrą cenę. W pakiecie mam separator, regulator solarny MPPT oraz zaawansowany wyświetlacz i komunikację bluetooth.
    • Cyrix CT – 168,02zł – jako separator
    • Regulator MPPT – 461,87zł – do ładowania solarem
    • BMV-712 – 720 zł – do zaawansowanego monitorowania i kontrolowania parametrów ładowania.
Dodatkowe zabezpieczenie na wypadek rozładowania akumulatora.

Bez względu na to, które wybierzesz rozwiązanie, warto jest się zabezpieczyć na wypadek rozładowania akumulatora. Lata temu woziłem z sobą kable rozruchowe a także sporych rozmiarów urządzenie rozruchowe, tzw. jump starter.
 

Czasy i technologie się szybko zmieniły i zamieniłem go na małych rozmiarów Osram Battery start, który nie dość, że umożliwi mi awaryjne odpalenie, to jeszcze może służyć jako powerbank. Przy wyborze odpowiedniego modelu należy kierować się prądem zimnego rozruchu akumulatora – CCA.

źródła:

https://www.autoexpert.pl/artykuly/inteligentne-ladowanie

http://www.chargingchargers.com/tutorials/charging.html

https://www.supercheapauto.com.au/blog/how-to/batteries-electrical/battery-fundamentals-vsr-chargers.html